Zeer interessante outtakes en unreleased tracks op nieuwe Bob Dylan bootlegseries

Zeer interessante outtakes en unreleased tracks op nieuwe Bob Dylan bootlegseries

Deel 15 van de Legacy’s Bootleg Series kijkt terug op de muzikale reis van Bob Dylan naar Nashville van 1967 tot 1969, met de focus op nog niet eerder beschikbaar materiaal opgenomen met Johnny Cash en nog niet eerder uitgebrachte opnames van de John Wesley Harding, Nashville Skyline en Self Portrait sessies 1967 bracht een diepgaande en verrassende transformatie in Bob Dylan’s muzikale ontwikkeling.

Na de release van Dylan’s 1965-66 trilogie, Bringing It All Back Home/Highway 61 Revisited/Blonde on Blonde, trok hij zich terug van het publieke toneel na een motorongeluk in juli 1966. Dylan nam Blonde On Blonde op met een volledige band in februari 1966 in Nashville, maar toen het moment kwam om de opvolger op te nemen in de herfst van 1967, koos hij voor een simpel trio, Dylan (gitaar, zang, harmonica), Charlie McCoy (bas) en Kenneth Buttrey (drums) en creëerde daarmee een sublieme, minimale sound.

Dylan keerde terug naar Columbia Studio A in februari 1969 om te werken aan Nashville Skyline."Bob asked me to be a guest on the album," zei Johnny Cash later, "and I went to the studio and they just turned on the recorder for about two hours." Columbia Studio A organiseerde 2 Dylan-Cash sessies: 17 en 18 februari 1969, met een band met rock ‘n’ roll pionier Carl Perkins op gitaar op 6 tracks (inclusief zijn eigen compositie ‘Matchbox’). Een van de interessante ontdekkingen op Travelin’ Thru is ‘Don’t Think Twice, It’s Alright/Understand Your Man’ waarbij twee unieke singer/songwriters elkaar vocaal en in compositie eren.

De Dylan-Cash duetsessie bevat de eerst bekende versie van ‘Wanted Man’ en de enige versie van het liedje ooit gezongen door Dylan. Een week later opende Cash zijn San Quentin concert met deze track. De sessie geeft inzicht in de gezamelijke gevoeligheden van Dylan en Cash in een aantal covers waaronder 2 Jimmie Rodgers medleys.

Bij het plannen van de premiere van The Johnny Cash Show in juni 1969, bood Johnny Cash Bob Dylan aan om de eerste aflevering muzikaal af te sluiten. In de dagen voor en na The Johnny Cash Show opname, werkte Dylan aan het album dat meer dan een jaar later uitkwam, Self Portrait. Voor de 3 mei Self Portrait sessie, werd gitarist Fred Carter uitgenodigd om Dylan’s Nashville band te versterken. ‘Folsom Prison Blues’ en ‘Ring Of Fire’ die op die dag werden opgenomen, zijn voor het eerst te horen op Travelin’ Thru.

Hoewel maar een duet met Johnny Cash (‘Girl From The North Country’) verscheen op Dylan’s originele Nashville Skyline album, schreef Cash de linernotes voor dit album. Een maand na de release van Nashville Skyline, was Dylan voor het eerst in 5 jaar live te zien op televisie, in The Johnny Cash Show, dit optreden is ook terug te vinden op Travelin’ Thru.


Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.